På tide å parkere rekkeviddeangsten!

At en elbil ikke har nok batterikapasitet til å nå destinasjonen, er en vanlig bekymring blant potensielle elbilkjøpere. Faktisk så vanlig at den har fått et eget begrep: Rekkeviddeangst.

Er bekymringen derimot reell? Vi sier nei, og dette er hvorfor.

Angstens opprinnelse

Rekkeviddeangsten kommer fra tanken om at elbiler ikke kan måle seg med rekkevidden til bensin- og dieselbiler. Tidligere en sannhet med modifikasjoner, i dag en gammel myte. Fremskritt i både teknologi og infrastruktur gjør at du nå kan komme like langt, om ikke lengre, med batteriet enn tanken – i tillegg til å kunne lade (eller “fylle” om du vil) hvor som helst.

I motsetning til når elbilene først kom på markedet, kan dagens elbiler kjøre hundrevis av kilometer på én enkelt lading. Vesentlig lengre enn gjennomsnittsbilen kjører i løpet av dagen, som ifølge tall fra SSB (2023) ikke er lengre enn en overkommelig sykkeltur på rett over 30 km.

Det betyr at for folk flest holder faktisk batteriet hele uken, inkludert pendling til jobben, henting i barnehage, en svipptur innom svigers og att og frem til butikken. 

Og skulle du trenge strøm, har flesteparten en kompakt liten lader installert hjemme, som ”fyller tanken” over natten – når det er billigst. En luksus vi aldri fikk med fossilbilene.

Ladere overalt: Det blir ikke enklere

Om du mot formodning ikke har lader installert hjemme, finner du ladere overalt. Og vi mener: overalt! Her til lands finnes det ca. 2200 utsalgssteder for drivstoff (bensin og diesel) til privatkunder (Justervesenet, 2019), mer enn 17 000 offentlige ladepunkter i ladenettverket vårt – og flere utenom. I tillegg til private ladere hjemme og på arbeidsplasser.

For å gjøre det enklest mulig å lade, har vi inngått et samarbeid med lade-operatører over hele Europa, og har i skrivende stund (i tillegg til nevnte 17 000 ladepunkter i Norge) over 640 000 ladepunkter i nettverket vårt, fordelt på 20 land – som du som Toyota-kunde kan disponere i øst og vest.

Og det beste av alt? Du får all lading på én og samme regning, i norske kroner! 

Hvilke ladere finnes?

Uansett om du skal på langtur, eller en svipptur innom kjøpesenteret kan det hende du behøver å lade litt på veien. Da vil du i all hovedsak komme over tre forskjellige ladere: standardlader, hurtiglader og lynladere. Hovedforskjellen ligger i hvor du finner dem, og ladehastighet.

NB: Det kan kanskje virke skremmende med alle begrepene i elbil-universet, derfor har vi laget en liten ordbok, som gir deg full kontroll over hva DC, AC, Type 2, kWh m. mer betyr.

Standardlader (Type 2): Dette er den vanligste laderen du finner, og er den samme som du finner hjemme, på arbeidsplassen og i bysentrum, med en effekt på opptil 50 kW via vekselsstrøm (AC).

Det er med andre ord ikke den raskeste laderen, men når bilen likevel skal stå parkert et par timer, er det en optimal og ikke minst praktisk løsning: Tenk å kunne gå på kino, for så å komme tilbake til en fulladet bil!

Hurtiglader (DC): Disse laderne bruker likestrøm (DC) for å lade raskt, og leverer alt mellom 50 kW til 150 kW. Det betyr at man ofte kan lade bilen opp til 80 % på mellom en halvtime og en time, avhengig av ladeforholdene.

Du kan finne hurtigladere i byen, men de er mest utbredt langs hovedveiene, og vanligst å bruke på langtur. Da rekker du både å ta en liten pust i bakken med mat og kaffe, før du reiser videre.

Lynlader: Dette er en enda raskere variant av hurtigladerne og leverer ekstremt høy effekt, fra 150 kW og oppover, som kan gi bilen flere hundre kilometer på et kvarter. Disse er dog både dyre i drift, og dyre å installere på grunn av det høye forbruket.

Hvilken lader du lader på avgjør også hvor mye ladingen vil koste deg. Høyere kW betyr ofte høyere pris. Med Toyotas Ladenettverk kan du på forhånd se hvilke ladere du møter på langs veien, hvor mye effekt de leverer, og hva kW-prisen ligger på.

Historien har gjentatt seg

Med inntoget av elbilene kom også rekkeviddeangsten – men det er ikke første gang vi ser den. Hvis vi spoler tilbake til da de første fossilbilene kom, var det kun et fåtall bensinstasjoner. Og nye bileiere var like bekymret for om de ville nå frem til stasjonen før bilen gikk tom for drivstoff.

Visste du at rekkeviddeangsten er mest utbredt hos dem som ikke kjører elbil til daglig? Når du først har satt deg bak rattet i en, innser du at rekkevidde ikke er et problem lenger.

Akkurat som da fossilbilene kom, utviklet infrastrukturen seg raskt for å møte drivstoffbehovene, og det samme har skjedd nå – i elbilenes storhetstid. Og med enda bedre teknologi på vei, kan du forvente raskere ladetid, og milevis med rekkeviddeforbedringer de kommende årene.

Og psst… Hvis du ønsker å prøvekjøre vår helelektriske SUV, bZ4X, viser vi deg hvor enkelt det er å lade.